Friday, October 21, 2016

:: Meringankah Kita?

Hai,
Nukilan saya buat yang ingin menyelongkar.

Setelah beribu saat yang kita lalui bersama,
Yang kita damba bersama,
Yang kita kongsikan segala,
Yang kita merungkai sehingga maksima,
Kenapa hanya sedetik kau meringankan punca durjana?

Setelah berbagai detik waktu yang terbazir bersama,
Yang kita impikan di masa hadapan,
Yang kita jalinkan sebuah kemesraan,
Yang kita luputkan segala kemurungan,
Kenapa hanya sejengkal masa yang kau perlukan untuk meringankan kesedihan?

Setelah berbaur tohmahan dilimpahkan,
Yang kita didik minda bersama,
Yang kita lembutkan hati yang luka,
Yang kita amalkan sekian lama,
Kenapa hanya sepusingan cuaca kau tiupkan taufan?

Aku tecari yang memahami,
Aku memerhati sebuah pertelingkahan,
Aku menjauhi segala kecurangan,
Aku sematkan renjisan nasihat tanpa henti.

-derkks-





Aku kadang mengalah dalam pencarian kerana yakin dalam kesibukan
dalam mencari erti sebuah kehidupan perlukan pengorbanan,
sebuah kehidupan tanpa maksiat,
sebuah kehidupan dengan amalan,
sebuah kehidupan penuh syukur,
Pengorbanan yang aku terima mengosongkan jiwa kadang-kadang,
Sampaikan tak tercapai segala yang aku ingin korbankan.

Mungkin ini balasan dan aku hanya teruskan kehidupan
supaya manusia sekeliling aku merasa untung
kehadiran aku walaupun sementara cukup buat
sejeling senyuman yang dicipta.

Maafkan aku jika pernah menyakiti dan menyusahkan.

Susah untuk hidup dalam menyebelahi semua pihak sahaja.




PetiHati : Aku percaya pada jarak hanyalah ukuran fizikal, sedangkan memori hati ini takkan pernah melupakan segala umur aku yang lalui.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...