------------------------ ------------- Bergerak Bersama Angin: :: Ditujal Sang Bujal
BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, June 21, 2013

:: Ditujal Sang Bujal

Bismillah..

Rasanya hari ni layar ni jadi tempat sekali lagi untuk menadah luahan hati seorang hamba Allah yang sangat ketandusan...tapi syukurlah hati yang ketandusan ini mudah sahaja jika ingin di basahi..hari ni pon sudah hampir nisfu Sya'ban...diharapkan persediaan kita menjadi manusia yang tidak sia2 diredhai Allah..


Biar saya terangkan mengapa ada gelaran si bujal kali neh..saya jadikan ia singkatan dari ayat si bujang terjal..bujang terjal dikenali dengan sifat nya yang tidak disenangi orang..bayangkan saje dia mampu duduk rilek tersenyum dan tiada reaksi resah dan gelabah sedangkan ada 3-4 orang sibuk mengambil pisau menikam nya(ok sebenarnya sangat dasat..di pondankan cerita neh..ada 3-4 orang yg tak berapa nak suka dengan dia tapi disimpan je si bujal neh sbb nak jaga hati kononnya)


Bujal memang agak kasar dari segi tutur kata nya..tapi itu bukan sebab dia jahat..tapi mmg dia dari kecik dibesarkan dgn suasana ibu bapanya juga agak kasar dengan dia...setakat makan kaki,maki, tu normal..tapi ada perkara yg kdg2 buat orang senang dengan dia neh.......

1. Tak senang dan tak susah...dia ni agak tak senang sikit untuk di ajak bersosial..maaf yer bukan sosial yang melampau..tapi dari segi komunikasinyer...dia suka menolak kata tapi sukar terima kata..begitu juga tak susah..dia neh tak susah untuk di buat kawan..prinsip dia mudah..jadi kawan dia jangan nak cakap benci pada dia..sebab ayat tu bagi dia macam kelopak bunga yang dicabut..bunga tetap berseri tapi yang tercabut tetap tak bersambung kembali..nampak tak..dua2 neh tunjuk dia ni tak disenangi walau ape dia buat..

2. Fikiran....buah idea dia ..kadang2 lojik tapi menyakitkan hati..kadang2 mengarut sumpah dibenci..paling tidak boleh terima dia suka bash(mengutuk,tak sefahaman)..ni juga punca sebab dia tak disenangi..

3. Perangai...perangai si bujal neh memanglah sangat sangat dasat...malam minggu dia keluar melepak..kebanyakan dia berkawan dengan orang yang sama perangai macam dia...nampak tak perangai dia memang tak disenangi...

4. Terus terang...ini memanglah sifat yang baik.. dia suka terus terang jika tak suka sesuatu sebab benda yang dia lihat itu adalah pembaziran baginya...memang terus terang waktu itu juga dia akan lemparkan kata rasukan tanpa mengira kelopak bunga yang dia cabut...


tapi Tuhan masih sayangkan si BUJAL.sungguhpun dia adalah seorang lelaki tak disenangi..tapi dia cuba juga untuk menjadi pemenang di kalangan akal akal sekeliling dia..itulah sifat dia yang Tuhan berikan pada dia..berusaha menjadi yang terdorong daripada tergelongsor...kadang2 dicemuh..tapi dia sudah biasa.setakat kata boikot diri dia..jadikan kenyataan pon dia tetap steady..biasalah buruk memang kat si bujal neh..dia masih mampu tersenyum daripada mengeluarkan kata rungutan..

dia juga cuba berkawan dengan hati hati yang penuh tarbiyah ini..tapi kadang2 dia malu sendiri..sebabnya...hati yang ditarbiyah ini lebih sukar menerima JAL daripada LIM...so apabila dia cuba rapat tapi dia dikatakan tidak selevel..cerita pasal level mmg jauh lah si BUJAL neh..tak leh pakai..

anda tentu nampak kan..anda sibuk membaca peribadi si BUJAL..secara tak sedar atau mungkin sedar anda dah describe si bujal neh bagaimana..bagi yang lelaki.."ah bujal neh kalau dkt dgn aku mmg aku bahan" manakala yang jantina wanita pula "bujal, harap harap aku tak kenal kau lah"..

indahnya kan minda manusia neh...untuk mendekati jiwa kotor memang jauh sekali..tapi untuk dekati jiwa bersih mudah sekali...sekiranya anda sedang melihat si BUJAL neh kepada BULIM..rasanya anda seorang yang bertuah..naaaahhh!! masa neh lah baru berangan nak dekat,berbaik dengan manusia macam ini...

cukup-cukup lah bersandiwara..perangai manusia itu dah melekap..dibotolkan cantik mana pon didalam nye tetap air..sedap tak sedap tu saja yang bezakan..mcm gitu juga manusia..buruk mana pon dia tetap manusia..beza pendapat ke, beza agama ke, beza TAHAP PENDIDIKAN ke..semua nya sama..

maaflah si BUJAL..cerita anda masuk dalam layar angin saya..saya tak mampu nak mendekati diri awak..tapi jika awak lihat cermin.awak akan nampak saya..sekian.

Kita Sedar Orang Benci Tapi Nak Buat Macam Mana..Kentang Dah Busuk  Kan.



PetiHati:: Kita masih tak sedar, yang dikalangan kita kadang2 menipu diri sendiri,berbuat baik tapi untuk benda yang baik.


Share/Bookmark

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...