------------------------ ------------- Bergerak Bersama Angin: :: Ubi Di Dasar Tanah
BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, July 26, 2013

:: Ubi Di Dasar Tanah

Bismillahhirrahmannirrahim


Menanti rimau dikandungan meneliti amukan di tengah malam
Secebis daun lutsinar memberi ruang cahaya menceroboh

Andaikan hal yang runsing menjadi pusing
Mengharung ape sahaja asalkan tidak roboh.

Berpendapat diam diam ubi berisi
Tidak seiring dengan landasan fikiran
Halusinasi yang bersemayam tidak didefinisi
Jadilah kau manusia yang sering meneran.

Tersembah ke bumi hasil dari taksub dan angkuh
Asalnya juga seperti diam diam ubi yang berisi
Bezanya ianya ringan dan mendongak ke langit ketujuh
Sampai suatu masa jika tidak dituai akan menyembah bersama isi.

Saya tertarik dengan suatu ucapan " Ubi itu diam2 berisi dapat juga dirasa bersama, tapi kalau padi, diam berisi lama2 akan menyembah ke bumi". Ucapan dari seorang warga pendidik. Saya cuba menghurai, dia bercerita tentang bagaimana muhasabah diri...Menjadi manusia yang tidak mahu menonjolkan diri kelak akan menyebabkan ditimpa masalah..dan dia berbicara bagaimana seseorang yang berisi itu dapat mengubah nasib jiwa di sekeliling nya..

Dia juga merumuskan pentingnya sikap saling membantu..walaupun berada di kelompok teratas..walaupun berada di level yang suci..itu tidak sepatutnya menjadi penghalang untuk kita membantu manusia keliling untuk sama2 merapatkan dan meratakan pencapaian..

Sebagai manusia memang tak kan terhindar dari masalah dan kesalahan..Tapi itu bukan alasan untuk terus dijadikan alasan sebagai sempadan..Berpecah nya suatu ikatan biasa biasa boleh merumus berbagai prasangka..memang benar tidak elok untuk bersangka buruk..tapi itulah hakikatnya..manusia sering saje bersangka buruk..mudah saja minda mengolah sesuatu yang tidak positif.

Saya hanya manusia biasa yang sering melakukan kesilapan..tapi tidak salah untuk kita berkongsi pengalaman..mungkin sempadan yang selama ini dibina boleh dikukuhkan lagi dengan konkrit tidak prasangka buruk..Jadikan ilmu itu tanpa sempadan!

Pernah dulu cakap lalang itu padi!


Sekian dari saya..Salam Malam 10 terakhir Ramadhan!

PetiHati :: Mencari penawar kepada sesuatu penyakit perlukan ketekunan dan keinginan untuk membantu. Doakan saya mencari penawar ini.


Share/Bookmark

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...