------------------------ ------------- Bergerak Bersama Angin: :: Aku Baru Tahu
BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, February 10, 2011

:: Aku Baru Tahu

BISMILLAH

khaifa khaluk?
ape kene ngan mamat nih tiba2 berbahasa arab plak.??sori3...saje nak bertanya khabar dari sudut yang berlainan dan unik..."unik ker?"sebenarnya saje nak mengingat-ingat balik dengan pelajaran yang telah dipelajari ketika zaman sekolah rendah dahulu...bahasa arab merupakan bahasa yang amat susah nak masuk dalam kepala waktu itu...tapi disebabkan Ustazah yang mengajar punyalah sporting dan terbaik aku lepas juga masa periksa...hihi..OK Stop!~

sedar tak sedar dah masuk bulan Februari iaitu bulan kedua kalau ikut kalendar masihi..kalau mengikut kalendar Islam pula dah masuk Rabi'ul awal...begitu pantas masa berlalu dan begitu banyak perkara-perkara yang berlaku sama ada kita sedar ataupon tidak...so please be Update syafiQQ!!!~

kali ni aku cuma nak berkongsi sedikit benda yang agak aneh dan juga rasa nak tergelak pon ada bila memikirkan semula..sebenarnya pada anggota badan manusia terdapat beberapa penawar kepada racun yang amat berbahay antaranya ulat bulu yang boleh menyebabkan gatal-gatal,sengatan lebah yang boleh membunuh jika lambat diberikan rawatan ataupon suntikan, dan juga sengatan dari hidupan laut iaitu ubur-ubur ke obor-obor??hahaha....


  1. Jika terkena pada sengatan ulat bulu gosok tempat yang menjadi   mangsa pada rambut anda...ingat pada rambut yang berada di  kepala yer..bukan rambut kat ketiak...=P  
  2. Lebah merupakan serangga yang boleh membunuh...so kalau terkena  pada sengatan sengatnya jangan gelabah...teros korek hidung  kerana isi nya boleh meneutralkan sengat tersebut...caranya        hanya perlu menyapu isi tersebut pada tempat yang menjadi  mangsa..
  3. Seperti yang kita tahu obor-obor adalah hidupan laut yang  berbahaya selain jerung..bahaya kerana pada "sesungutnya" terdapat racun yang boleh membunuh manusia dalam masa beberapa       minit...cara untuk meneutralkan semula ialah dengan cara jirus dengan air kencing manusia pada tempat yang menjadi mangsa...owh yer seperti yang kita tahu bahawa air kencing adalah najis..so cara ini boleh digunakan bila tiada ubat tahan sakit yang  terdapat di atas bot atau kapal...kalau ade tak yah la nak memandai tarah air kencing lak...hahaha


benda-benda nih aku dapat masa Ustaz aku merangkap Pensyarah membincangkan tentang kebolehan umat Islam zaman dahulu mencari penawar kepada segala jenis penyakit hanya berpandukan al-Qur'an...selain itu kitorang juga ade membincangkan tentang bagaimana orang2 barat cuba menyesatkan orang Islam dengan mencampurkan bahan penawar bersama benda yang haram contohnya KHINZIR...so kepada rakan-rakan di luar sana hati-hatilah dengan ubat-ubatan yang ada diluar sana kerana walaupon ianya "mujarab @ mustajab" tapi mungkin ianya ada bahan campuran...

bahaya betul zaman sekarang nih..di mana-mana ade SERANGGA nih...




satu lg benda yg agak baru bagi aku ialah sup obor-obor...haha..adeker..tak tahulah tapi "Guru" aku cakap ade di KUKUP...kat mana tempat tu tak taulah pulak..pemprosesan sup ini adalah mula2 pastikan dapat tangkap ubur-ubur tu dahulu...and then basuh serangga tadi dengan sejenis air macam air kapur dan kemudian masaklah seperti masak sup...kat sini aku ade dapat sedikit cara memasak yang sesuai untuk obor-obor...di ambil dari [SiNi]

Recipe by Bule Ciputra

Bahan:
- 200 gr ubur-ubur kering
- 2 sdm mayonaise
- 1,5 sdm sos tomata
- 1 sdm susu "kental" manis
- 3 sdm selai kacang
- 1 sdm tabasco
- biji wijen secukupnya

Cara memasak ubur-ubur:
• Potong ubur-ubur dengan lebar + 1 cm, kemudian direbus dengan air panas dengan suhu + 75C selama + 1 menit, lalu diangkat.
• Alirkan air sambil aduk-aduk ubur-ubur tersebut sampai bentuk kembali seperti semula dan tiriskan sampai kering.

Cara membuat saos kacang:
• Campurkan semua bahan. Aduk satu arah sampai rata.
• Masukkan ubur-ubur yang sudah ditiriskan lalu aduk-aduk sampai rata, dan salad ubur ubur siap dihidangkan.
• Taburkan biji wijen yang sudah disangrai dan berwarna kekuningan sebagai topping


hahaha...ni Indonesia punyer penulisan so agak pusing jugaklah nak pahamkan resepi2 nih...=P

ni bukanlah telur goreng...tapi OBOR-UBUR yang di snap dari permukaan~~


sekian sahaja rentetan dari aku untuk anda....=D

SEE u AGAIN!~


Share/Bookmark

5 comments:

hAziRaH yUs0f@kak yaa said...

..such a g0od inf0..
..ade jugak penawar2 yg mustajab@mujarab sedemikian rupe ye...

..j0m buat sup 0bor-0bor..!! =DDD

abby zailan said...

hahaha lpas ni pos la lg resepi2 baru ye derkss =p

Muhammad Syafiqqullah said...

zira-chan ::haha...jom memancing obor-obor!!!


abby:: lepas ni nak carik resepi kek durian.....

aiNi said...

amboi manyak info wo..baguih2...=)

Muhammad Syafiqqullah said...

hee~~...terima kasih kepada GURU tersebut...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...