------------------------ ------------- Bergerak Bersama Angin: :: Harapan ke Arahan??
BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, October 19, 2012

:: Harapan ke Arahan??

bismillah.

Alhamdulillah saya sudah hampir kepada suatu pengakhiran...saya berharap saya dapat mencapai matlamat sama macam 3 tahun yang lalu bila pertama kali menjejakkan kaki ke tempat saya belajar sekarang...walaupun asyik kecundang tapi saya redah juga...mungkin kemampuan saya memang tidak boleh di upgradekan lagi...

bila saya bercakap pasal harapan saya nih...saya reka satu kisah..tiba2 rajin plak nak taip neh...silakan lah hayati..

kat sini di bina 2 watak...dua dua lelaki..azhan dan farid(bukan nama betul!)

azhan : red..aku ada satu bende lah nak gitau..aku ada niat nak menikah...aku dah ada calon...boleh atau tidak aku berdoa setiap hari agar tuhan makbulkan doaku untuk bersama dia satu hari nanti...

fared: dah kenapa kau tanya malam2 buta macam nih...belaja pon tak habes lagi...ape salah nya berdoa...takde yang melarang pon..malah digalakkan adalah...buat la tahajjud...solat hajat...istikharah banyak2...itu pun satu doa juga...

azhan : aku sedang cuba membaiki kekurangan aku.

fared : setiap manusia ada kekurangan...biarpun kata2 terkadang ada dusta...tapi kau kene ingat dia berdusta sebab dia berharap...bukan aku cakap dia tak bersalah...tapi itu lah harapan dia..

azhan : haha...ok tadi pasal harapan aku...then ada dusta pulak...mana satu yg didahulukan neh...?

fared: gini...kalau kau ada harapan...kau akan bercakap cakap tentang harapan kau tuh...orang akan anggap ianya dusta...sebab kau tak akan tau ape yang akan terjadi..itu semua rahsia Allah kan...

azhan : ermm btul jugak..mcm yang aku bgtau kau tadi lah kan..aku nak menikah...padahal aku terlintas je nak ckp macam tuh...ok teruskan..

fared : so dalam doa2 kau terkandung harapan2 kau...dan harapan kau juga yang orang katakan dusta...siapa mereka nak tentukan segalanya...perjalanan hidup insan tu sempurna dengan amalan amalan nya...so apa yang penting beramal je lah selagi boleh...jangn dilupakan doa juga tentang harapan kau tuh.

azhan: tapi takpe ke...bukan ke itu macam mengarah tuhan jer...

fared : mengucap han...janganlah nak menyukarkan lagi apa yang terlah digariskan...kita sebagai hamba yang terima arahan...bukan memberi arahan...hati-hati bercakap...takut membawa maksud lain...jika doa tak diperkenankan mungkin ada sebab lain...mungkin ada sesuatu yang kita buat...macam kau mintak setiap hari agar ditempatkan di syurga bersama orang beriman...tapi kau terus menerus buat bende yang ditegah...so fikiran lah...ia bukan arahan...tuhan tidak pernah menganggap ia sebuah arahan...

azhan : owh ok aku dah faham..kadang2 aku takut nak minta tentang hal dunia neh...sebab ia hal dunia..

fared : maknanya kau tak pernah mintak supaya lulus dengan cemerlang lah heh??hebat nate neh...haha

azhan : eh tak jugak..haha..

TAMAT..

ape yang saya cuba sampaikan kat sini ialah..tak kira lah bagaimana sifat luaran dia...peribadi dia...apa yang dia katakan kita tak tau ape yang dimaksudkan oleh dia juga...so itu semua bukan kemampuan kita...kita hanya perlu berdoa dan berharap...seiring kan juga dengan usaha...

Maaf kalau ada yang tersinggung...

nobody want it hurt because loss hope


PetiHati:: Kalau bercakap pasal impian jarang sekali kita akan mendengar impian yang mudah dicapaikan...semua tu tak mustahil..


Share/Bookmark

2 comments:

Anonymous said...

Dlm cerita ad ilmu

Muhammad Syafiqqullah said...

thanks anon...sekadar berkongsi..
ape yang terlintas sahaja diluahkan...kikiki

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...